Till helgen drar Premier League igång igen!

Snart drar Premier League igång, favoriterna ser ut att bli samma som ifjol Manchester som regerade mästare, Chelsea, Arsenal och Liverpool.


Att något annat lag kommer att lägga sig i slutsegern är en riktig högoddsare.


Tottenham är ett lag som haft bra lag men misslyckats trots det, i år har man gjort flera intressanta värvningar, tyvärr har de även tappat en del fina namn.


Mitt eget favolag Aston Villa som gjorde en stabil säsong 07/08 ser för tillfället lite svagare ut än förra säsongen, jag tror även att Barry kommer att lämna laget innan transferfönstret stänger. Så jag hoppas man hittar ett par etablerade killar som kan lyfta laget ytterligare, men man får nog se en mittenplats som lyckat även i år längre kommer det nog inte, om det inte händer något spektakulärt de sista veckorna. Villa har för övrigt den bästa managern enligt mig, var en av mina favoriter innan ha anlände till Villapark.


Men vem av de fyra stora drar längsta strået? Arsenal har nog tappat ett par gubbar för mycket och Adebayors handlade i sommar har inte varit populärt bland Gunners fansen. Visst har man ett riktigt intressant lag men de är nog lite för tunna i år också, annat hade det varit om de fått behålla Flamini och Hleb. Men jag tror att Walcott kommer få en viktig roll i denna upplaga av Arsenal. Mitt tips är att Arsenal slutar 3:a.


Liverpool kommer vara en utmanare i år, men kommer man att klara att satsa på både Champions League och ligan i år, man har ju mislyckats med det de senaste åren. Man har tappat Crouch som var en riktigt bra tillgång men som sällan fick chansen i Liverpool, kommer Barry är den stora frågan man ställer sig i Liverpool och kommer Gerrard att klara sig från skador. Ska bli intressant att se hur Torres och Kean fungerar ihop, hade nog satsat på en annan forward bredvid Torres men det ska bli kul att se om det passar ihop. Mitt tipps är att antingen går man långt i Champions league och slutar då 3:a eller 4:a eller så åker man ut och tar en topp två placering. De som lever får se.


Manchester United ser ut att få behålla C.Ronaldo trots allt, men han kommer vara borta pga skada de första månaderna av ligaspelet, United kantas även med ett flertal skador på sina offensiva spelare. Nu tror jag dock att skadorna inte kommer bli avgörande för Uniteds del, jag tror man är mättare än på många år och att Ronaldo ska göra en lika bra säsong ser jag som osannolikt. Den som kommer visa sig rejält det här året tror jag är Tevez som enligt mig är klasser bättre en Rooney. Idag blev även Berbatov klar för United och stärker upp anfallet rejält särskilt med tanke på alla skador på de offensiva spelarna.


Mitt tips är att Manchester U tar hand om andraplatsen, men det kommer bli en jämn kamp i år igen.



Chelsea har som vanligt ett superstarkt lag. Försvaret är i närmast perfekt, och mittfältare har man överflöd av. På topp har man Drogba som ser ut att stanna i Chelsea trots alla rykten om en flytt i sommar. Man har även Shevchenko som kan komma att få chansen igen, och alla vet ju vad han kan om han får chansen. Just nu är även Anelka kvar i truppen, en bra inhoppare, men jag blir inte förvånad om man säljer Anelka innan transferfönstret stänger. Frågan är vilka mittfältare man tänker använda centralt, Ballack var ju helt outstanding i slutet på förra säsongen, Lampard har nyss förlängt men Chelsea och har ett par riktigt vassa säsonger bakom sig, eller väljer man att spela med nyförvärvet Deco som jag förmodar Scolari har ett gott öga till. Målvaktsposten har aldrig ifrågasatts de senaste åren, men Peter Chech var aningen darrig i slutet på förra säsongen, och övertygade inte i EM heller, nu tror jag dock inte det kommer bli några problem i år heller.


Mitt tips är att Chelsea tar hem titeln i år, de kommer även att utmana om Champions League titeln med den bredd de har i truppen.



Bara ett par dagar kvar, så håll ut snart är fotbollsfesten igång igen!


Signerat Jimbo


Kommentarer
Postat av: Magnus

Öööh...



Skriv nåt om Ara då...



/Magen

2008-08-18 @ 00:22:28
URL: http://viten.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0